Mindent a szaunáról

 

A szauna jótékony hatásairól ódákat lehetne zengeni, elég csak arra gondolni, hogy a finnek szerint a szauna kismértékben orvosság, nagymértékben pedig egyenesen gyógyszer, nem csoda, hogy ma is sokan receptre, orvosi előírásra szaunáznak! Cikkünkben minden fontos információt összegyűjtöttünk a szaunázásról, annak jótékony hatásairól, a szakszerű használati tanácsoktól kezdve a szauna olajokig bezárólag.

 

1., Először is kezdjük a sort az egyik legalapvetőbb kérdéssel: melyek a szaunázás jótékony hatásai? Miért jó, ha az ember szaunázik? Milyen betegségekre jó a szauna?

A szaunázás bizonyítottan jó hatással van a szívműködésre, vérkeringésre, az immunrendszerünkre és bőrünkre, de idegrendszeri problémákra, többek között a stressz és az álmatlanság kezelésére is jó módszer. A szauna segíti szervezetünket a salakanyagoktól való megszabadulásban, valamint légúti betegségeknél is kifejti kedvező hatását. Mindezen felül úgy tartják, a keringési-, és anyagcsere-folyamatokra kifejtett jótékony hatáson túl, a hirtelen megemelkedő pára- és iontartalom serkentőleg hat az agyműködésre is.

Tudtad-e? Ha szaunázást követően hideg vízzel zuhanyozunk, az a vegetatív idegrendszerben és a hormonális szervekben - agyalapi mirigyben, mellékvesekéregben – is egyfajta pozitív stresszt vált ki. Mindez nemcsak felfrissülést eredményez, de hosszútávon segíti a hormonrendszer működését.

Wellis szaunák  

2., Hogyan használjuk szakszerűen a szaunát?

Íme, pár hasznos tanács, ha szeretnénk szakszerűen és hatékonyan használni a szaunát:

- Készüljünk fel a szaunázásra!

Szauna használat előtt étkezzünk időben, lehetőleg 1-1,5 órával a szeánsz előtt. Ha közvetlenül szaunázás előtt étkezünk, szervezetünk az elfogyasztott élelem megemésztésére fordítja az energiát, és a szauna csak még jobban megterheli a testünket. Természetesen az evés egyik szaunában sem ajánlott! Folyadékot a szaunázás közben nem ajánlott fogyasztani, mert a meleg környezet hatására a vér besűrűsödik. Szaunázás után fogyasszunk vizet, hogy a szervezet vízháztartása helyreálljon, és a dehidratáció elkerülhető legyen!

 

- Higiénia mindenek előtt!

Szaunázás előtt mindig zuhanyozzunk le! Terítsünk magunk alá törölközőt, nemcsak magunk, hanem mások érdekében is! Bár nálunk még kevésbé elterjedt, de érdemes fürdőruha helyett szauna lepedőt használni, mert a fürdőruhával betakart testfelület alatt a bőr nem tud lélegezni, így a méregtelenítő folyamatok nem működnek megfelelően. Ha van merülőmedence a szauna mellett, annak használata előtt zuhanyozzunk le, így a verejték nem kerül a medencébe.

 

- Ne feledjük a részleteket sem!

Mielőtt belépünk a szaunába, a papucsot hagyjuk kívül, mivel a melegben szintetikus anyagok oldódhatnak ki belőle, melyeket a szaunázók belélegeznek. Órát, ékszereket mindig vegyük le, mert a fém gyorsan felmelegszik, és akár sérülést is okozhat, az órákat pedig tönkre teheti a nagy hőmérsékletingadozás. Telefont és más elektronikai eszközt se vigyünk be magunkkal, esetleg az infraszaunába vihetünk egy jó könyvet, hiszen itt tovább maradhatunk, mint egy finnszaunában. Próbáljunk meg szaunázás közben nem beszélgetni, ha nem tudjuk megállni, akkor csak suttogva folytassuk a csevelyt, hogy ne zavarjunk másokat a relaxáció közben!

 

- Pihenjük ki a szaunát!

Bár először lehet nem érezzük, azonban a szaunázás megterheli a szervezetet. Profi, rendszeresen szaunázók is betartják az egyik legfőbb szabályt: annyit pihenj, ahány percet a szaunában töltöttél! 2-3 szauna kört követően minden esetben be kell iktatni egy 10-15 perces pihenőt, ha így teszünk, szervezetünk kellőképpen regenerálódik.

Szauna az otthonában!

 

3., Milyen betegségek esetén nem ajánlott a szauna használata?

A vérkeringés fokozása révén a szauna edzi a szívet, javítja a vérkeringést, emiatt azonban a vérkeringési zavarokkal, és szívpanaszokkal küszködőknek óvatosan kell bánni a szaunával! A hirtelen hőmérsékletváltozás nem ajánlott a magas vérnyomásban szenvedőknek, a magas hőmérséklettel vigyázni kell! Vese- és súlyos szívbetegek, epilepsziások, valamint heveny ízületi gyulladásban szenvedőknek szintén nem ajánlott a szaunázás. Kisebb gyerekeket hatéves korig nem tanácsos szaunáztatni!

 

4., Finn szauna kontra infraszauna

- Az infraszauna a jótékony hatását az infrasugarakkal éri el, amelyek a bőr mélyebb rétegeit érik el, és belülről melegítik a testet, mint a természetes napfény. A finn szauna ezzel szemben meleg levegővel és a magas páratartalommal dolgozik.

- Ebből is következik, hogy az infraszauna levegőjének a hőmérséklete alacsonyabb (ahogy a legtöbben használják) nagyjából 40-60 °C között lehet, bár ezt mindenki beállíthatja magának. A finn szauna hőmérséklete akár ennek a duplája is lehet, emiatt pedig a páratartalom is sokkal magasabb.

- Az infraszaunát szélesebb korosztály használhatja, mint a finn szaunát: egészen fiatal kortól, idős korig ajánlott, ugyanis az infraszauna kevésbé terheli meg az ember szervezetét, mint a finn szauna. Emiatt az erős szervezet terhelés miatt a finn szaunát heti 2 alkalomnál többször nem javasolt használni, míg az infraszaunát egy kis idő után, kúraszerű használat esetén, akár minden nap igénybe vehetjük (maximum napi 1x, és csak 3 héten keresztül).

- Az infrakabin alapvetően kisebb méretű, a formájánál fontos, hogy az infravörös sugárzás egyenletesen érje a testet, tehát ajánlott egyetlen kényelmes helyzetben ülni. Tekintsd meg egy, két, vagy három személyes beltéri RedLight™ infraszauna kínálatunkat!

- A finn szaunát az infrával ellentétben azonban használhatjuk fekvő vagy ülő helyzetben is, illetve váltogathatjuk is a pozíciókat, mivel a hatás független a testtartástól, így társasági élmények helyszíneként mindenképpen ez a típus ajánlott, innen ki is választhatod a Neked megfelelőt!

- Mivel nagyteljesítményű (nagyfogyasztó) lényegében minden típusú szauna, ezért vásárlás előtt ajánlott villanyszerelővel egyeztetni az áramellátás kialakításáról!

- Az infrakabin működéséhez nincs szükség vízre, mivel a testre ható optimális infravörös sugárzás a lényeg. A finn szaunában azonban a víznek alapvető szerepe van: a kövek vízzel történő locsolása után a testben szétáramló frissességet és szabad légutakat biztosít, így ilyen típusú betegségek esetén erősen ajánlott.

Ahogy látható, az infraszauna vs. finn szauna kérdés eldöntése az egyéni igényektől és kívánságoktól függ. Érdemes mindkettőt kipróbálni, és a tapasztalatok alapján letenni a voksunkat, de ha nagyon nem sikerülne dűlőre jutni, akkor ajánlunk egy kombinációt: a Wellis Eclipse hemlock szaunát, amely egy finn szaunával kombinált infraszauna!

  Finn szaunával kombinált infraszauna a MareDesign-tól!  

5., Hogyan tegyük még kellemesebbé a szaunázást?

A finn szaunában az ún. felöntések során keletkező páradús közeg hatékony közvetítője a levegőbe juttatott illóolajoknak, melyek nem csak a légzésen, de a bőrön keresztül is kifejtik hatásukat, ezért is érezzük az illatokat a szaunában intenzívebben. Ügyeljünk rá, hogy a kövekre csak vizet, és szauna olajat öntsünk, más anyagok könnyen ráéghetnek!

Lássuk milyen szaunaolajok vannak, és melyiket mire ajánljuk:

Sauna Aroma Levendula olaj: Az illóolajok királynője, és az aromaterápia egyik kiemelkedő szereplője, hiszen elég, ha csak a növény virágának színére, vagy illatára gondolunk, máris valami megmagyarázhatatlan nyugalom szál meg minket. Jó hatásfokkal alkalmazható légzőszervi panaszok esetén.

- Citrusos, frissítő természetes illóolaj keverékek: a frissítően tiszta citromos, narancsos aromák vérpezsdítő atmoszférát teremtenek bárhol, ami által sokkal frissebbnek érezzük magunkat a szaunában is. Próbáld ki a Narancsvirág stresszoldó, vagy a Sauna Aroma Mediterrán frissítő aromáját!

Sauna Aroma Rozmaring illóolaj: rozmaring illóolajának belélegzése segíthet a különböző agyi funkciók javításában. A rozmaring illóolaj jellegzetes illata már önmagában javítja a hangulatunkat, kitisztítja az elménket és a gondolatainkat, üdítő, regeneráló hatással bír.

Eukaliptusz illóolaj: kellemes, friss illatú illóolaj a szaunázók egyik legkedveltebb illóolaja. Az eukaliptusz illóolaj belélegezve frissítő, élénkítő és koncentrációnövelő tulajdonságai mellett kitűnően tisztítja a légutakat, így segíthet a felső-légúti megbetegedések enyhítésében is.

Sauna Aroma Polinézia: ha igazán egzotikus élményt szeretnél varázsolni szaunádba, próbáld ki a Polinézia olajat, amely jázmin, és gyümölcsös aromákkal, édes, virágos jegyekkel kényezteti érzékeidet.

MareDesign-tipp finn szaunákhoz: Jégkockákat helyezve a kövekre, egy hősokk szerű élményt érhetünk el, amit haladóknak ajánlott kipróbálni, ám sokszor szeánszokon is előszeretettel használják.

Ha tovább szeretnénk fokozni a szaunázás élményét, használjunk speciális dörzsi szivacsokat és kesztyűket, vagy éppen nagy szemű sót, amelyekkel a bőr felső, elhalt hámrétegét tudjuk könnyen eltávolítani. A méz használata is jótékony hatással van bőrünkre, de vigyázzunk vele, ne kenjünk vele össze másokat, vagy a törölközőjüket, és semmiképpen ne rakjuk a kőre, mert ráég! A teljes kikapcsolódást tudja még segíteni relaxáló zene hallgatása is, amit a legegyszerűbben egy hordozható Bluetooth hangszóró segítségével oldhatunk meg, a szauna ajtó alatti kis rés elé helyezve, így a lehető legkisebb hőterhelést kapja az eszközünk.

 

Kedvet kaptál a szaunázáshoz? Manapság már nem luxus többé a szauna, szerezz be egyet Te is otthonodba! Webáruházunkban infraszauna és finn szauna ajánlatok között is kedvedre válogathatsz, ráadásul most a Wellis szaunákhoz ajándék törölközők is járnak!

Kövess minket Facebookon is, hogy le ne maradj a legújabb híreinkről, akcióinkról!

2020.03.12.

Vissza

Kosár tartalma

A kosár tartalma üres.